گزارش مربی آمال از "ایجاد یک سیستم پس انداز"

فصل اول: "خوش آمدید"/ کتاب آموزش غیررسمی (NFE)/ طرح درس 5-1/ "ایجاد یک سیستم پس انداز"

محل اجرا: کانون اصلاح و تربیت تهران


 

می‌خواستید چه کار کنید؟

با یاری خداوند جلسه‌ی سوم دوره در کانون اصلاح با حضور 10 نوجوان برگزار شد، برنامه‌ی جلسه طبق کتابNFE (آموزش غیررسمی) "پس‌انداز" بود. طبق برنامه‌ی معمول، یک مرور کوچک از طریق بارش فکری انجام دادیم، شعار، باشگاه و قوانین را پرسیدم و سؤال کردم آیا توانستند از مطالبی که یاد گرفتند در زندگیشان استفاده کنند؟ خوشبختانه دو نفر با مثال و دلیل استفاده از شعار در زندگی را به وضوح بیان کردند. یک نفر هم استفاده از بخش قانون‌گذاری در کار هنری او با دوستش.

 

چه فعالیت‌هایی در کلاس انجام شد؟

ابتدای راه kwl (دانش، بینش، نگرش) انجام دادیم. از دانششان در مورد پس‌انداز پرسیده شد. پس‌انداز چیست و چه چیزهایی را می‌شود پس‌انداز کرد؟ چگونه؟ پس‌انداز فقط پول است یا...

مرحله‌ی بعد راجع به مطالبی که دوست داشتند بدانند و یاد بگیرند بود. مرحله‌ی اول کمی طولانی شد چون بچه‌ها خیلی عالی و بدون هیچ اشاره‌ای از طرف من، سراغ پس‌انداز عاطفی و دینی و انرژی هم رفتند و خیلی قشنگ توضیح دادند، یعنی با اشاره‌ی یک نفر به عبادت و پس‌انداز کار خیر، بچه‌ها ایده گرفتند و به همه‌ی منابع زندگی‌شان ارتباط دادند و مثال زدند و من شخصا خیلی لذت بردم.

برای رفع خستگی بازی نقاشی انجام دادیم. هر کدام برگه و خودکاری داشتند. اسم‌ها را بالای برگه‌هایشان نوشتند و گرد نشستند. قرار شد هر کدام به موضوعی از نقاشی فکر کند و 5 ثانیه طرح را بکشد و با شنیدن"توقف" نقاشی را بدهد به نفر بعدی.10 دور بازی انجام شد یعنی همه روی نقاشی همدیگر 5 ثانیه طرح کشیدند و کامل‌تر می‌کردند. آخر سر هم نقاشی‌ها کنار هم قرار گرفتند و هر کدام اعلام می‌کردند چه می‌خواستند بکشند و نقاشی به چه چیزی تبدیل شده. بچه‌ها بازی را دوست داشتند. بعد از بازی دوباره راجع به پس‌انداز پرسیدم. اینکه: اولین چیزی که پس‌انداز به خاطر می‌آورد، چیست؟ چه راه‌هایی از پس‌انداز می‌شناسند و یک داستان از پس‌انداز گروهی در فیلیپین خوانده شد، سه مدل پس‌انداز معرفی شد و درباره‌ی مزایا و معایب هر روش کلی بحث شد، بچه‌ها تجربه‌هایشان را گفتند و مثال زدند. در آخر به 4 گروه تقسیم شدند.2 گروه دو نفره و دو گروه سه نفره. از آنجا که دو نفر از بچه‌ها کم‌سواد بودند، در گروه‌های سه نفره قرارشان دادم. باشگاه راه انداختند و قرار شد راه‌های پس‌انداز بنیاد اقتصادی یا باشگاهشان را بررسی کنند. چه مالی و چه غیر مالی. بعد از ارائه‌ی هر گروه هم با بچه‌ها مشورت می‌کردیم در این مورد که چطور می‌توانند به دوستانشان کمک کنند و راهکار بدهند. در نهایت آموخته‌ها در جدول kwl یادداشت شد.

 

نظرات شما درباره کلاس؟ (حس، تجربه جالب، تجربیات ناخوشایند، طرح درس و ....)

یکی از بنگاه‌ها، کارگاه ساخت بستنی بود که خیلی هم عالی ارائه دادند و کلی خندیدیم. در پایان کلاس که از حضور بچه‌ها و همکاری‌شان در کلاس قدردانی کردم، مسئول آموزشی کانون بدون دانستن ماجرای بنگاه بستنی و... برای تشویق، همه‌شان را به بستنی دعوت کرد. خلاصه جلسه‌ی خاطره‌انگیزی شد و من شخصاً هم از همکاری و مشارکت بچه‌ها و دانش آنها لذت بردم،

 

بازخورد دانش‌آموزان چه بود؟ (به صورت کلی یا فردی)

همکاری بچه ها خیلی عالی بود، یکی از بچه‌ها که خیلی هم شلوغ می‌کرد، با برخورد من مواجه شد که اعلام کردم اگر کلاس برایش مفید نیست می‌تواند برود و بعد بدون شوخی و خنده اعلام کرد خیلی نیاز به دانستن مطلب پس‌انداز داشته، بسیار ولخرج است و این دوره دارد به او کمک می‌کند.

 

پیشنهاداتی برای بهبود کار:

امکان نت‌برداری در کلاس، چون اعلام می‌کنند مطالب بسیار مفید است و فراموش می‌کنند.

 

مشاهده ی همه ی گزارش های مربیان



مطالب سایت

  • تازه ترین به روزرسانی های سایت

    از اینجا به آخرین مطالب سایت دست پیدا کنید....

    ادامه
  • پنج درس مالی که کودکان باید بیاموزند

    دانلودسنتر سایت به روز رسانی شد....

    ادامه