محل اجرا: مشهد، دبستان پسرانه
تاریخ اجرا: 94/11/13
میخواستید چه کار کنید؟
در این جلسه میخواستم طرح درس "پسانداز می کنیم تا خرج کنیم" را ارائه کنم تا دانشآموزان درک درستی از علت پسانداز کردن داشته باشند و نیاز به پسانداز کردن را احساس نمایند. چه کسانی میتوانند پسانداز کنند. دانشآموزان دوباره راجع به شیوههای مختلف پسانداز فکر کنند و در نهایت مفهوم سود سپرده را درک کنند.
چه فعالیتهایی در کلاس انجام شد؟
مرور جلسه قبل (دانشآموزان در جلسه قبل دفترچه پسانداز درست کرده بودند و دو نفر موفق به پس انداز کردن شده بودند).
گزینههای صحیح و غلط کتاب خوانده شد و بچهها راجع به گزینهها بحث کردند و قرار شد راجع به برخی گزینهها تحقیق نمایند.
راجع به سبد کالاهای ضروری خانواده، خط فقر و وضعیت هر خانواده بحث کلاسی صورت گرفت و بچهها به این نتیجه رسیدند که همه میتوانند پسانداز کنند.
بروشورهای مربوط به سود و پسانداز در 4 گروه تهیه شد و بچهها در گروههای 4 نفره به مطالعه و بحث روی داستان پرداختند.
برگههای محاسبه سود بین بچهها (هر نفر یک برگه) توزیع شد.
نظرات شما درباره کلاس؟ (حس، تجربه جالب یا ناخوشایند، طرح درس و ...)
این طرح درس برای خود من به عنوان تسهیلگر کمی گنگ و دشوار بود، برای درک مفهوم سود و پس انداز توضیحات و فعالیتهای بیشتری برای دانشآموزان کلاس پنجم موردنیاز است و طبق معمول تعدادی از دانشآموزان در فضا و جو کلاس قرار نداشتند. برخی ازبچهها هنوز فضای کار گروهی را قبول نمیکنند. نکته جالب شناخت خوب دانشآموزان از وضعیت خانواده خودشان بود و نگرانیهایی که برای پدر و مادرشان داشتند.
بازخورد دانشآموزان از جلسه و محتوا (به صورت کلی یا فردی)
بچهها سؤالات زیادی را مطرح میکردند و این جو کلاس را از جلسه قبل پویاتر میکرد. سؤالاتی مثل:
چرا باید پسانداز کنیم وقتی در نهایت خرج میکنیم؟
ما از کجا باید پسانداز کنیم وقتی هفتهای 1000تومان پول توجیبی داریم؟
چطور میتوانم پسانداز کنم، چون وقتی یک چیزی را که دوست دارم می بینم، نمی تونم نخرمش؟
چرا بابای من اصلا نمیتونه هیچ پساندازی داشته باشد؟
پیشنهاداتی برای بهبود کار
به نظر من این طرح درس میتواند مثالهای ملموستر و بومیتری داشته باشد. مثلا ما بخشی از کلاس را به بحث درباره اینکه چه چیزهایی برای یک خانواده ضروری هست و اینکه چطور کسی که درآمد کمی دارد هم میتواند پسانداز کند، اختصاص دادیم.
بازگشت به صفحه ی گزارش های محورهای سوم و چهارم
بازگشت به صفحه ی انتخاب محورها