فصل سوم: "پول و منابع"/ کتاب 4/ طرح درس 5-3/ "نیازها و خواسته ها"

محل اجرا: تهران، شهرداری

تاریخ اجرا: 94/03/31

چه فعالیت‌هایی در کلاس انجام شد؟

ابتدای کلاس مجددا درس جلسه قبل و نحوه صرفه جویی پولی و غیر پولی را بررسی کردیم، هر کدام قرار بود تا راه‌های صرفه‌جویی مناسب پولی و غیر پولی کاربردی در زندگی شخصی‌شان را تهیه کنند، کمی گفت و گو کردیم، مثال زدیم و بحث کردیم، سپس در مورد معنا و مفهوم کلمه نیاز صحبت شد، اصلا "نیاز" چیست و چه زمان نیاز مطرح می‌شود و مواردی که نیاز داریم چه چیزهایی هستند، همچنین معنا و مفهوم خواسته و تفاوتش با نیاز و خواسته‌هایمان در زندگی گفت و گو کردیم.

طبق طرح درس جدول نیاز و خواسته روی تخته کشیده شد و تصاویر مربوط نشان داده می‌شد و باید تشخیص می‌دادند نیاز است یا خواسته؟ چرا؟ و چه کسی می‌تواند آن را تهیه کند؟ برخی موارد برای بعضی نیاز و برای برخی خواسته بود، برایشان سوال پیش می‌آمد و گاهی حتی بحث می‌کردند. مثلا در مورد موبایل، خیلی ها برایشان نیاز بود، اما برای برخی خواسته و بحث‌های جالبی بینشان صورت می‌گرفت. حتی به نیاز و خواسته زمان پدرانشان نسبت می‌دادند و با این بحث‌ها ما توانستیم با هم به این نتیجه برسیم که هر دوره و زمانه‌ای نیازها و خواسته‌های آدم‌ها می‌تواند فرق داشته باشد، اما برخی نیازها هستند که برای ادامه حیات هر زمانی هم باشی جزو عوامل اصلی هستند.

کمی راجع به کلمه اولویت صحبت کردیم و طبقه‌بندی اولویت‌های شخصی هر کس و کلاس گروه‌بندی شد و هر گروه تصاویری را که دیده بودند، اولویت‌بندی کردند. کمی راجع به تفاوت دیدگاه انسان‌ها و به طبع آن تفاوت اولویت‌های هر کس گفت و گو کردیم، نحوه درجه‌بندی اولویت قرار دادن نیازهایمان و خواسته‌ها بررسی شد، در نهایت در مورد ربط اولویت‌بندی با پس‌انداز صحبت شد، حتی گفتیم چرا موبایل برای برخی نیاز و برای برخی خواسته است، چون برمبنای اولویت‌هایشان زندگی صحبت می‌کنند. نظرات بچه‌ها جالب بود.

 

 

نظرات شما درباره کلاس؟ (حس، تجربه جالب، تجربیات ناخوشایند، طرح درس و ....)

در مجموع کلاس امروز را هم دوست داشتیم. ابتدای کلاس وقتی راجع به صرفه‌جویی‌ها صحبت شد، متوجه شدم بچه‌ها معنای صرفه‌جویی را مصرف نکردن فهمیدند و اینکه مثلا گفتیم برای صرفه‌جویی پولی هندوانه‌ای که میخرند، درست مصرف کنند و روی آن کاور بکشند و در یخچال بگذارند تا دور ریز نداشته باشه و بتوانند آن را کامل مصرف کنند، اما با توضیحات یکی از بچه‌ها متوجه شدم او فکر می‌کند منظور من نخوردن هندوانه است. دوباره برای رفع ابهام صحبت کردیم و در پایان کلاس هم گفتم یکی اولویتش در زندگی این است که از سر کار که برمی‌گردد یا حتی به جای غذا دوست دارد هندوانه بخورد. پس باید حتما هندوانه تهیه کند، اما برای یکی مهم نیست و اگر کمبود بودجه داشته باشد و اولویتش خرید گوشت باشد، می‌تواند از خرید هندوانه صرف‌نظر کند.

به نظرم برخی توضیحات برایشان جالب بود، موضوعی بود که به زندگی شخصیشان ارتباط پیدا می‌کرد و می‌توانستند لمسش کنند، دغدغه همه‌شان پس‌انداز بود و این چند جلسه کلی راهکار به آنها داد. خودشان که خیلی دوست داشتند و راضی بودند.

 

بازگشت به صفحه ی گزارش های مربیان



مطالب سایت

  • تازه ترین به روزرسانی های سایت

    از اینجا به آخرین مطالب سایت دست پیدا کنید....

    ادامه
  • پنج درس مالی که کودکان باید بیاموزند

    دانلودسنتر سایت به روز رسانی شد....

    ادامه