برگزاری دوره ی افلاتون برای 10 جلسه

محل اجرا: تهران، دبستان دخترانه

دراین دوره کلاس‌های ما برای گروه سنی 10 الی 11 سال برگزار شد و در هر کلاس تعداد 20 نفر شرکت داشتند. از آنجایی که کلاس در روزهای پنجشنبه و خارج از ساعت کلاسی مدرسه کودکان بود، در روزهای اول بسیار تلاش بر نیاز‌سنجی کودکان شد تا بتوانیم از میان فعالیت‌های افلاتون آنچه را که به نیاز آنها نزدیکتر است، انتخاب کنیم. بیشتر فعالیت‌ها از کتاب چهارم و دو محور اول انتخاب شد.

از آنجایی که بچه‌ها از کلاس‌های چهارم متفاوتی بودند، فعالیت‌های ابتدایی ما برای چند جلسه‌ی اول، بازی‌های معارفه بود که در قالب آن‌ها بخش‌هایی از خودشناسی نیز اتفاق می‌افتاد. این فعالیت‌ها بر اساس ارزش‌های ما (شنیدن کامل یکدیگر، تلاش بر قضاوت نکردن، داشتن حق انتخاب و غیره) شکل می‌گرفت و از آنجایی که مربیان افلاتون آشنایی قبلی با شاگردانشان نداشتند، فضای مناسبی بود برای آشنایی بیشتر و ایجاد احساس اعتماد بین معلمین و شاگردان.

 

 

در جلسه‌ی اول کلاس با معرفی معلمان و هر کودک و به شکل ضمیر غایب اتفاق افتاد، به طوری که هر کودک بیوگرافی مختصری از خود، آرزوها، اهداف، خواسته‌ها، حال، گذشته و آینده‌اش می‌گفت و استفاده از ضمیر سوم شخص فضایی ایجاد می‌کرد که انگار مشغول معرفی یکی از مشاهیر می‌باشد. تجربه‌ی جالب در این بخش این بود که بچه‌هایی که حتی ممکن بود چهار سال با هم همکلاسی باشند، بسیار نسبت به فضای احساسی، آرزوها و احساسات یکدیگر غریبه بودند و از شنیدن یکدیگر شگفت‌زده می‌شدند. در انتهای فعالیت معارفه برای تثبیت این بخش، بازی شرلوک هولمز را انجام دادیم.

بعد از معرفی که کودکان و معلمین را شامل می‌شد، با مطرح کردن سوال "به نظر شما افلاتون چیست؟" معرفی آن را شروع کردیم و بعد از بارش فکری، بچه‌ها با پوستر، شعار و شعر افلاتون آشنا شدند و بعد از دیدن کلیپ‌ها در گروه‌های مختلف تقسیم فعالیت کردند و هر کدام شعر افلاتون را اجرا کردند. معضلی که در این جلسه دیده شد، ضعف کودکان در انجام کار گروهی و نداشتن اعتماد به نفس در بیان نظرات و احساسات شخصی بود.

 

بازگشت به صفحه ی گزارش های مربیان



مطالب سایت

  • تازه ترین به روزرسانی های سایت

    از اینجا به آخرین مطالب سایت دست پیدا کنید....

    ادامه
  • پنج درس مالی که کودکان باید بیاموزند

    دانلودسنتر سایت به روز رسانی شد....

    ادامه