دوره ی 10 جلسه ای افلاتون به روایت دیگر

محل اجرا: تهران، دبستان دخترانه

دوره‌ی افلاتون برای کودکان پایه ی چهارم دبستان در دو گروه حدوداً ده نفره در روزهای پنج‌شنبه اجرا شد. مربی‌ها از همان جلسه اول تلاش کردند که به طرح درس‌ها پایبند باشند. در ده جلسه اجرا توانستیم تا فصل دوم یعنی حقوق و مسئولیت پیش برویم. فعالیت‌ها در جلسات اول بیشتر جنبه معرفی خود و اینکه بچه‌ها از آروزها و احساساتشان برای معرفی خود می‌گفتند، خلاصه می‌شد. در واقع این فعالیت‌ها به خودشناسی آنها نیز کمک می‌کرد. ساختن آهنگ برای شعر افلاتون و اجرای آن جزء اولین فعالیت‌های گروهی بچه‌ها بود. اینکه بچه‌ها انتظارشان را از کلاس افلاتون می‌گفتند، اینکه دوست داشتند کلاس شادی داشته باشند و همه با هم قوانینی برای کلاسشان نوشتند و زیر این قانون‌نامه را امضا کردند. از جمله قوانین کلاس، احترام به نظر یکدیگر، آزار نرساندن به خود و دیگران، برابری و برادری و شاد بودن کلاس بود.

 

 

در طی فعالیت‌های گروهی موارد زیر در بچه‌ها ارتقا پیدا کرد و پیشرفت بسیار خوبی را از جانب بچه‌ها شاهد بودیم:

احترام به نظر جمع و فرایند رای‌گیری، پذیرفتن گروه و قوانین آن، پذیرفتن مسئولیت در گروه، پذیرش اینکه هر یک حق انتخاب داریم و احترام به انتخاب یکدیگر، توانایی درست شنیدن یکدیگر، نقد کردن، انتقاد پذیری و...

در جریان تشکیل باشگاه افلاتون بچه‌ها در دو کلاس موضوع و هدفشان تغییر منوی بوفه مدرسه بود، ولی گروه ساعت دوم در سه جلسه‌ی آخر دوره افلاتون، موضوع خود را تغییر داد و بالا بردن سرانه‌ی مطالعه‌ی مدرسه را انتخاب کرد. اتفاقی که برای من جالب بود در هر دو کلاس و برای هر دو موضوع بچه‌ها در تایم مدرسه و خارج از کلاس افلاتون نیز باهم قرارهای هفتگی داشتند و جریان را دنبال می‌کردند و به قول خودشان تحقیق میدانی انجام می‌دادند. همکاری مسئولین مدرسه در این جریان و به شوق آوردن بچه‌ها بسیار مفید بود. یعنی بچه‌ها از شعار افلاتون تا مرحله تحقیق کن پیش رفتند که به دلیل تمام شدن سال تحصیلی این اهداف و اقدامات جنبه‌ی عملی پیدا نکرد.

در جریان طرح درس حقوق کودک متوجه شدیم که بچه‌ها واقعا هیچ آشنایی‌ای در زمینه‌ی حقوق کودک ندارند و موضوعی بود که از نظر من نیاز به کار بیشتری داشت. علاقه‌ی بچه‌ها به اجرای نمایش‌های گروهی هم موضوع جالب کلاس بود و بچه‌ها را به شوق می‌آورد و راهی بود که بچه‌ها در زمان کوتاهی می‌توانستند منظور و مفهوم و دغدغه خود را بیان کنند.

برای من بخش مرور و جمع‌بندی در طرح درس افلاتون تاثیر بسیار مثبتی در پایانبندی هر جلسه داشت، هر چند که من از جلسه‌ی ششم یا هفتم متوجه این جریان شدم. امیدوارم که در تجربه‌های بعدی شاهد پیشرفت چشمگیری باشیم.

 

بازگشت به صفحه ی گزارش های مربیان