فصل اول: "درک و کشف خود"/ طرح درس 4-1/ "دوستان من"

محل اجرا: تهران، هنرستان دخترانه

تاریخ اجرا: 94/11/05

 

بعد از احوال پرسی و خوش و بش بعد از تعطیلات، بچه ها خیلی مشتاق بودند هنوز که ادامه فیلمی که تقریباً یک ماه و نیم پیش دیده بودند را ببینیم و همه جزئیات فیلم را به خاطر می آوردند. که این موضوع مرا بیشتر از قبل به این نکته آگاه کرد که چقدر می توان از فیلم به عنوان وسیله‌ی کمک آموزشی استفاده کرد.

- در ابتدای جلسه تحلیل فیلم کارخانه شکلات سازی را انجام دادیم. در مورد ویژگی‌های اخلاقی و رفتاری چارلی صحبت کردیم و اینکه تأثیر خانواده در شکل‌گیری فرد چقدر هست؟ و آیا فقر یا ثروت در تربیت اثر دارد؟ و...

- در  ابتدای کلاس یک مدیریت زمان با هم انجام دادیم و کلاس را به سه بخش اختصاص دادیم، این کار خیلی خوب بود و بچه‌ها در کل کلاس حواسشان بود که چه می‌کنیم.

- در قسمتی از کلاس بچه‌ها شروع کردند به صحبت کردن با یکدیگر و فضای کلاس شلوغ شد. من چند دقیقه‌ای در سکوت به آنها نگاه کردم و بعد اعلام کردم هر وقت ساکت شدند، ادامه می‌دهیم که باز هم هنوز حرف و صحبت ادامه داشت. از این فرصت استفاده کردم و موضوع اهمیت زمان را مطرح کردم. خیلی از دانش‌آموزان معتقد بودند زمان برایشان اهمیتی ندارد:

زمان به هر صورت می گذرد، در زندگی فقط باید خوشگذرانی کرد، وقت در هر صورت می‌گذرد، اهمیتی ندارد که در کلاس وقت چگونه می گذرد، اگر گروهی صحبت کنند و وقت کلاس بگذرد، بهتر است...

این بحث تا حدودی پیش رفت و ادامه‌ی آن را به وقت دیگری موکول کردم.

البته از بچه‌ها در مورد احساس آنها بعد از اینکه وقتشان را بیخود و بی‌برنامه از دست می‌دهند، پرسیدم و تقریباً همگی احساس خوبی نداشتند.

- موضوع این جلسه دوستی بود که داستان 2 دوست را برایشان گفتم که گرفتار یک گروه خلافکار شده و در آن موقعیت چه می‌کنند. خیلی خوب بود. بحث پیش رفت و بچه‌ها نظرات خیلی خوبی دادند (حیف که نتوانستم ضبط کنم). بچه‌هایی که در جلسات قبل کمتر نظر می‌دادند، وارد گفتگو شدند و اشتیاق خود را برای اعلام نظر خود داشتند. بچه‌ها به حرف یکدیگر گوش می‌کنند و در مورد نظر هم صحبت می‌کنند.

- برای رفع خستگی یک بازی داشتیم.

- در آخر برای شب‌خوابی در مدرسه حرف زدیم (و قرار شد برنامه‌ریزی کنیم و فکر بکنیم.)

- یک برنامه‌ریزی کردیم که چون موضوع دوستی را داریم، هفته‌ی آینده یک تولد دسته‌جمعی برای بچه‌های بهمن‌ماهی بگیریم، کیک بپزند و خوراکی بیاورند و هر کس موسیقی و آهنگی در مورد دوستی دارد، با خود بیاورد.

- کلاس خیلی خوبی بود. لذت بردیم.

 

بازگشت به صفحه ی گزارش های مربیان



مطالب سایت

  • تازه ترین به روزرسانی های سایت

    از اینجا به آخرین مطالب سایت دست پیدا کنید....

    ادامه
  • پنج درس مالی که کودکان باید بیاموزند

    دانلودسنتر سایت به روز رسانی شد....

    ادامه