اجرای برنامه ی افلاتون در پاکستان

مؤسسات ساهیل، مرکز آموزش دیوسه‏سان، شبکه‌ی یس و پلن

مروری بر اجرای برنامه

برنامه‌ی آموزش اجتماعی و مالی افلاتون برای کودکان و جوانان در حال حاضر توسط 4 مؤسسه‌ی همکار در پاکستان در حال اجرا است:

ساهیل که در اسلام‌آباد قرار دارد، مرکز آموزش دیوسه‏‌سان، پروژه‌ی آموزش ابتدایی (PEP) درحیدرآباد، شبکه یس‌پاکستان در لاهور و پلن پاکستان در چاک‏وال. در نتیجه کودکان و جوانان آموزش اجتماعی و مالی در محیط‏‌های مختلف فرا می‏‌گیرند.

برنامه از ابزارهای کابردی مانند پس‌انداز، برنامه‏‌ریزی و بودجه‌بندی و اقدام برای کمک به کودکان و جوانان در زمینه‌ی حقوق، مشارکت و مهارت‌‏های زندگی استفاده می‌‏کند و می‌‏تواند هم در مدارس و هم در محیط‏‌هایی اجرا شود که آموزش غیر رسمی انجام می‌‏شود.

 

     

 

ساهیل: بازپروری کودکان و جوانان در معرض خطر و مواجهه با قانون از طریق برنامه‌ی افلاتون

در سال 2008 ساهیل یک سی‌دی بازی تعاملی بر پایه‌ی تمرین‏‌های موجود در کتاب‌‏های افلاتون تهیه کرد. این سی‌دی حاوی 14 بخش است که شامل موضوعاتی مثل پس‌‏انداز کردن پول، پس‌‏انداز کردن اجتماعی (انجام کارهای نیک)، ساخت جعبه‌ی پول، نظارت و ارزیابی پس‌‏انداز و درک تفاوت بین خواسته و نیاز می‏‌شود. با دوره‏‌های تربیت مربی که توسط ساهیل برگزار شده، دانش‏‌آموزان مدارس رسمی اسلام‌آباد آموزش مالی را فرا گرفته‌‏اند. سرمربیان و روانشناسان در جلسات مشاوره‌ی خود با کودکان و جوانان درگیر با قانون در زندان آدیالا در راولپندی از افلاتون استفاده می‏‌کنند.

از آنجا که معاملات پولی در زندان ممکن نبود، ایده‌ی پس‌‏انداز اجتماعی و انجام کار نیک به فکر این جوانان رسید. آنها گفتند که به‌جز پول می‏‌توان وقت، کارهای نیک و سلامت خود را پس‌‏انداز کرد و حتی خود را از توهین و دعوا هم حفظ کرد. حفظ و مراقبت شخصی شامل انجام کار نیک، پرهیز از دعوا و انجام عبادت بود و مراقبت گروهی هم شامل تمیز نگه‌داشتن بند و شرکت در جلسات افلاتون می‏‌شد. در جلسه‏‌ای در نوامبر 2011 که با حضور نمایندگان جوانان آزاد‌شده از زندان برگزار شد، این فارغ‌التحصیلان افلاتون گفتند مرتبط‏ترین برداشت آنها از برنامه‏‌های افلاتون این بوده که یاد گرفته‌‏اند عاقلانه خرج و پس‌‏انداز کنند. کارهای خوب کنند و از دعوا و دروغ گفتن پرهیز کنند. همچنین بهداشت شخصی خود را رعایت کنند و به دیگران احترام بگذارند. همه‌ی آنها این را قبول داشتند که اگر قبلاً با برنامه‌ی افلاتون آشنا شده بودند، احتمالا به زندان نمی‏‌افتادند و زندگی خیلی متفاوتی داشتند.

 

 

 

پروژه‌ی آموزش ابتدایی (PEP): اجرای برنامه‌ی افلاتون در مدارس محلی با دانش‏آموزان کلاس‏های متفاوت و ادیان مختلف در کنار هم

مرکز آموزش دیوسه‏‌سان، پروژه‌ی آموزش ابتدایی (PEP) اجرای برنامه‌ی افلاتون را در سال 2010  شروع کرد. این مرکز از آن زمان تاکنون، پروژه‌ی برنامه‌‏های آموزش اجتماعی و مالی براى کودکان و جوانان را در مدارس محلی با دانش‌‏آموزان کلاس‌‏های مختلف در کنار هم در 5 منطقه‌ی روستایی در ایالت سند اجرا کرده است. با استفاده از برنامه‌‏های افلاتون و تمرین‏‌های مرتبط با شفقت، احترام به دیگران، کار گروهی و عدالت اجتماعی که متناسب با سن دانش‌‏آموزان انتخاب شده‏‌اند، در این پروژه صفت صلح‏‌جویی ترویج شده است. دانش‌آموزان با مذاهب مختلف هم به‌طور گروهی پس‌‏انداز می‌‏کنند و با اجرای تئاتر خیابانی آگاهی عمومی را در خصوص موضوعات جامعه‌ی خودشان بالا می‌‏برند. برنامه‌های پروژه‌ی آموزش ابتدایی در سال 2012 بیش از 5 هزار کودک و جوان از حدود 180 گروه خودیاور را تحت‌پوشش قرار داد.

 

شبکه‌ی یس: آموزش مالی برای توسعه‌ی اقدام اجتماعی جوانان

شبکه‌ی یس در سال 2013 همکار افلاتون شد و سرفصل‏‌های آموزش مالی افلاتون و افلاتین را در برنامه‌‏های جاری خود گنجاند تا اقدام اجتماعی توسط جوانان شکل بگیرد. شبکه‌ی یس برای کودکان و جوانان 12 تا 25 ساله ظرفیت‏‌سازی می‌‏کند و از مفاهیم افلاتون و افلاتین برای تقویت مهارت‌‏های مدیریت پول در کودکان و جوانان استفاده می‏‌کند تا به آنها کمک کند که برای آینده آماده شوند. شبکه‌ی یس در ایالت پنجاب کارگاه‏‌های آموزش مالی برای جوانان تشکیل داده است.

 

 

 

پلن پاکستان: مرتبط‌‌ کردن بهداشت باروری نوجوانان با آموزش مالی و مهارت‏های زندگی

پلن پاکستان در سال 2011 برنامه‌ی افلاتون را در مراکز سازگار با نوجوانان در منطقه‌ی چاکوال آغاز کرد. البته قبل از آن مؤسسه‌ی همکار ساهیل آنها را در زمینه نحوه‌ی استفاده از سی‌دی تعاملی که بر اساس محتوای کتاب‏‌های افلاتون ساخته بود، آموزش داد. پلن پاکستان از برنامه‌ی افلاتون به عنوان بخش آموزش مالی و مهارت‌‏های زندگی در برنامه بهداشت باروری نوجوانان استفاده می‌‏کند و تا الان حدود 5100 پسر و 6100 دختر را تحت پوشش قرار داده است. برنامه‌ی آنها شامل جلسات آموزشی با استفاده از سی‌دی بازی، گروه‌های تئاتر و مشاوره‌ی شغلی برای جوانان می‌‏شود.

 

    

 

درباره‌ی مؤسسات همکار افلاتون

ساهیل: در سال 1996 تاسیس شد و سازمان مردم‌نهادی است که با سوءاستفاد‌ی جنسی کودکان مبارزه می‏‌کند. حیطه‌ی تخصصی آنها شامل آموزش، جمع‌‏آوری اطلاعات، مشاوره، کمک‏های حقوقی، تهیه‌ی متون در زمینه‌ی اطلاعات، آموزش و ارتباطات (IEC) و تحقیق و نشر می‌‏شود.

 

پروژه‌ی آموزش ابتدایی: پروژه‌ی آموزش ابتدایی بخش آموزشی دیوسه‏‌سان در حیدرآباد است. این پروژه در جهت بهبود کیفی آموزش در مراکز آموزشی جوامع کمتر برخوردار و حاشیه‌ای روستایی ایالت سند فعالیت می‏‌کند.

 

شبکه‌ی یس پاکستان: شبکه‌ی خدمات مشارکت گرفتن از جوانان (یس) پاکستان از لحاظ حقوقی به عنوان مؤسسه‌ی غیرانتفاعی ثبت شده است. این مؤسسه در زمینه‌ی خدمات جوانان و کارآفرینی اجتماعی جوانان در این کشور پیشرو است و این ایده را پیش می‌‏برد که به جوانان کم‏‌برخوردار در جوامع کم‏‌درآمد باید به عنوان یک راه‌حل نگاه کرد، نه یک معضل.

 

پلن پاکستان: پلن که 75 سال پیش تأسیس شد، یکی از قدیمی‌‏ترین و بزرگ‏‌ترین سازمان‏‌های رشد کودک در جهان است. آنها در 50 کشور در حال توسعه در آفریقا، آسیا و آمریکا در زمینه‌ی ترویج حقوق کودک فعالیت می‏‌کنند و میلیون‌‏ها کودک را از فقر نجات داده‌‏اند. پلن در سال 2012 با 84 میلیون کودک در 90131 جامعه‌ی مختلف کار کرده است. این سازمان مستقل است و هیچ وابستگی دینی، سیاسی یا دولتی ندارد.

 

  مشاهدهی همهی همکاران افلاتون در آسیا  



مطالب سایت

  • تازه ترین به روزرسانی های سایت

    از اینجا به آخرین مطالب سایت دست پیدا کنید....

    ادامه
  • پنج درس مالی که کودکان باید بیاموزند

    دانلودسنتر سایت به روز رسانی شد....

    ادامه