اجرای برنامه‌ی افلاتون در فیلیپین

کنفدراسیون ملی تعاونی‏ها (NATCCO) و کودکان بین‌الملل

مروری بر اجرای برنامه

برنامه‌ی آموزش اجتماعی و مالی افلاتون برای کودکان و جوانان در حال حاضر توسط دو مؤسسه‌ی همکار افلاتون یعنی کنفدراسیون ملی تعاونی‏‌ها (NATCCO) و کودکان بین‏‌الملل (CI) در حال اجراست.

کنفدراسیون ملی تعاونی‏‌‌ها از سال 2007 اقدام به اجرای برنامه‌ی افلاتون کرده و فیلیپین را به یکی از کشورهای پیشرو در شبکه‌ی افلاتون تبدیل کرده است. کنفدراسیون ملی تعاونی‌‏ها که با وزارت آموزش و پرورش فیلیپین تفاهم‌‏نامه امضا کرده، افلاتون را در سرتاسر کشور اجرا می‌‏کند. آن‌ها به‌طور مستمر برای تعاونی‏‌های عضو و مدارس دولتی دوره‌های تربیت مربی برگزار می‏‌کنند. برنامه‌ی افلاتون کنفدراسیون در ابتدا به صورت تمرین پس‌انداز برای کودکان اجرا می‏‌شود که به صورت طرح درس‌های گنجانده شده در دروس مختلف انجام می‏‌شود. پس‌انداز دانش‌آموزان سپس در تعاونی‏‌های محلی سپرده‌گذاری می‏‌شود. همچنین، رویدادهایی مثل اردوهای تابستانی و کارگاه‌‏های آموزشی توسط تعاونی‏‌های محلی برگزار می‏‌شود. برنامه‌ی کنفدراسیون در سال 2012 بیش از 140 هزار کودک را در حدود 30 استان تحت پوشش قرار داد.

کودکان بین‌‏الملل فیلیپین که برنامه‌ی افلاتون را در سال 2010 آغاز کرده، توانسته برنامه را به 4 هزار کودک و جوان تحت حمایت و خارج از حمایت در مدارس رسمی و غیررسمی معرفی کند. مناطق تحت‌پوشش آنها در فیلیپین می‏شود. کودکان بین‌‏الملل فیلیپین با متناسب کردن کارگاه‏‌ها برای سن کودکان و با استفاده از کتاب تمرین کودکان و همچنین تهیه‌ی راهنمای تسهیل‏گران، برنامه‌ی افلاتون را برای کودکان پیش‌‏دبستانی به پیش می‌‏برد. کودکان و جوانان تاکنون فعالیت‌‏هایی از جمله ساعت کتابخوانی در مدارس و مراکز، کمپین آگاهی‏‌بخشی در مورد تفکیک زباله و فعالیت زیست‌محیطی شامل ساخت مخزن جهت احیای بزرگ‏ترین دریاچه‌ی آب شیرین کشور را سازماندهی کرده‏‌اند.

 

    

 

پرورش جوانان عامل تغییر توسط تعاونی‏های آزمایشگاهی

بعد از همکاری نزدیک با وزارت آموزش و پرورش کشور برای معرفی آموزش اجتماعی و مالی به دانش‌آموزان سراسر فیلیپین، کنفدراسیون و شرکای آن، قدم بعدی را برداشته‌اند: حصول اطمینان از این که دانش‌آموزان افلاتون طوری سازماندهی شوند که وارد تعاونی‏‌های آزمایشگاهی شوند تا به افلاتون‏های جوان کمک شود در ابتدای راه زندگی وارد سیستم تعاونی بشوند.

تعاونی یک انجمن خودمختار و ثبت‌شده از افرادی است که با علایق مشترک و داوطلبانه جمع شده‌‏اند تا نیازهای اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی خود را تأمین کنند. آنها این کار را با کمک‏‌های به نسبت یکسان برای تأمین سرمایه موردنیاز و حمایت از کالا و خدمات خود و نیز پذیرش این واقعیت انجام می‏‌دهند که بر اساس موازین پذیرفته‌شده‌ی جهانی تعاونی‏‌ها، هر کدام از آنها در سود یا زیان احتمالی شریک خواهند بود. آن دسته از تعاونی‏‌های آزمایشگاهی که توسط افراد زیر سن قانونی (زیر 18 سال) تشکیل می‏‌شوند، باید به یک تعاونی ثبت‌شده وابسته باشند و این تعاونی‏‌ها تحت قوانین اداره توسعه تعاونی‏‌ها اداره می‌‏شوند.

کنفدراسیون رهنمودهایی به تعاونی‏‌های عضو در مورد گام‏‌های عملی ارائه می‌‏کند. از جمله این رهنمودها عبارتند از: نحوه‌ی ثبت تعاونی‌‏های آزمایشگاهی، چارچوب اداره کردن و مدیریت ساده و نحوه‌ی گنجاندن مفاهیم اقدام مالی و اجتماعی در ساختار تعاونی آزمایشگاهی. هدف این است که تعاونی‏های آزمایشگاهی افلاتون تبدیل به محیط آموزشی مناسبی برای جوانان عامل تغییر بشوند.

 

نوجوانان افلاتین به نجات دریاچه لاگونا دی-بی کمک می‏کنند

نوجوانان افلاتین با پشتیبانی سازمان کودکان بین‏‌الملل، برای احیای دریاچه لاگونا دی-بی که بزرگ‏ترین دریاچه‌‌ی آب شیرین در فیلیپین است، اقدام به درخت‏کاری و انجام مصاحبه‌‏هایی کرد. این دریاچه به علت آلودگی، فرسایش و گونه‏‌های مهاجم، تخریب شده است. خانواده‏‌هایی که برای ادامه‌ی حیات به دریاچه اتکا دارند، برای بقا به تقلا افتاده‌‏اند. چند ماه پیش جوانان با فروش غذا، برپایی کنسرت و برگزاری مسابقات استعدادیابی و عکاسی اقدام به جمع‌آوری پول کردند. تمام درآمد حاصل، صرف بازسازی دریاچه شد. دولت محلی، سازمان‏‌های مردم‌نهاد و دیگر سازمان‏‌های محلی هم با کمک‌‏های راهبردی و بازنشر اطلاعات از این جوانان پشتیبانی کردند.

یکی از نوجوانان تحت حمایت به نام اِون می‏گوید: "من از کارهایی که برای جمع‌آوری پول برای این پروژه کردیم، لذت بردم. بازدید از رودخانه و کاشتن درخت در اونجا رو همیشه به یاد خواهم داشت. من قبلاً چنین کاری نکرده بودم و فکر می‏‌کنم بهترین راه برای خرج کردن پولی بود که جمع‌آوری کرده بودیم".

 

درباره‌ی مؤسسات همکار افلاتون

کنفدراسیون ملی تعاونی‏ها (NATCCO)

این کنفدراسیون در واقع یک فدراسیون تعاونی است که در سال 1977 در فیلیپین تأسیس شد. کنفدراسیون کل کشور را در زمینه‌‏های واسطه‏‌گری مالی، آموزش و مشاوره و وکالت در زمینه‌ی سیاست‏گ‌ذاری پوشش می‏‌دهد و با بانک‌‏های تعاونی در سراسر فیلیپین کار می‏‌کند.

 

کودکان بین‌الملل

کودکان بین‌الملل که در سال 1936 تأسیس شد، یک سازمان مردم‌نهاد واقع در آمریکا است که از طریق حمایت مالی، به کودکان فقیر کمک می‏کند. این کنفدراسیون در حال حاضر در فیلیپین به حدود 80 هزار کودک و جوان از طریق برنامه‏‌های مختلف بهداشت، تغذیه، آموزش، تهیه‌ی کالا و توانمندسازی جوانان کمک می‏‌کند. این برنامه‌‏ها و خدمات از طریق آژانس‌‏های حمایتی و از طریق مراکز عملیاتی در منطقه اجرا می‌‏شوند.

 

  مشاهدهی همهی همکاران افلاتون در آسیا  



مطالب سایت

  • تازه ترین به روزرسانی های سایت

    از اینجا به آخرین مطالب سایت دست پیدا کنید....

    ادامه
  • پنج درس مالی که کودکان باید بیاموزند

    دانلودسنتر سایت به روز رسانی شد....

    ادامه