گزارش اجرای دوره ی آمال برای نوجوانان

محل اجرا: تهران، دبیرستان دخترانه

تاریخ اجرا: مرداد تا شهریور 95

تاریخ انتشار: 95/07/10

می‌خواستید چه کار کنید؟

هدف ما اجرای پایلوت طرح درسهای افلاتین در مقطع دهم و سه رشته بود که در مدت یک ماه در پنج جلسه 80 دقیقه ای برگزار شد. ابتدا قصد داشتیم روی تنوع در وحدت و مسائل هویت کشوری کار کنیم (با توجه به دغدغه‌ای که در مورد ایران داشتیم) اما با توجه به هم‌اندیشی سه مربی تصمیم بر این شد که بعد از معارفه و برگزاری جلسه اول که در آن نیازسنجی صورت گرفت تصمیم‌گیری کنیم. به این نتیجه رسیدیم که محور شناخت خود و طرح درس‌های من کیستم و زیبایی خود من بسیار مناسب این طیف از دانش‌آموزان می باشد.

ما قصد داشتیم طرح درس‌های دوستان من را هم در این پنج جلسه بگنجانیم، اما اصلا فرصت نشد یعنی هر طرح درس 160 دقیقه زمان لازم داشت و در واقع در 4 جلسه به دو طرح درس پرداختیم، جلسه اول هم معارفه آمال و دانش‌آموزان بود.

می‌خواستیم کلاس‌ها برای بچه‌ها جذاب باشه برای همین در همه جلسات یخ شکن/کلیپ یا صوت استفاده کردیم که توضیح خواهم داد.

می‌خواستیم کلاس‌ها برای بچه‌ها مفید باشه و یادگیری صورت بگیره بنابراین نیازسنجی کردیم و به انجام فعالیتها، خوب فکر کردیم.

 

چه فعالیت‌هایی در کلاس انجام شد؟

 

جلسه اول:

* معارفه افلاتون از طریق اسلایدهای داستان افلاتون و سوال و جواب بچه‌ها: بچه‌ها کلمه آمال را در برنامه مدرسه تابستانی را با کلمه آمار اشتباه گرفته بودند و فکر کردند اشتباه تایپی بوده است!! در واقع فکر کرده بودند در این ساعت آمار دارند.

* معارفه دوست از دوست با گفتن سه صفت یا علاقه به علاوه یک دروغ شاخدار انجام شد.

* در کلاس مربی دیگر از راه جورچین داستان افلاتون را یاد گرفتند.

* پخش کلیپ از مجموعه سخنرانی‌هایted  با موضوع: فعالیت‌های دو نوجوان در جزیره بالی اندونزی که یک کمپین ضد مصرف پلاستیک را راه انداخته بودند و خود عامل تغییر در جزیره، کشور و هم‌اکنون در جهان شده بودند. نکته جالب توجه نحوه ارائه این دو نوجوان دختر و صحبتهای طبقه‌بندی شده‌شان بود که حتی برای خود ما انگیزه‌بخش بود.

* از بچه‌ها خواستیم از خواسته‌هایشان در ارتباط با مدرسه بنویسند و بعد از گروه‌بندی سالادی (گوجه، خیار، لیمو، پیاز)، پوسترهای یک رو سفید دادیم که با بارش فکری در گروه‌ها خواسته ایشان را از مدرسه و این کلاس بنویسند.

* ده دقیقه پایانی به خواندن نظرات گروه‌ها گذشت هیچ موردی را نفی نکردیم و حتی نظرات این چنین را خواندیم "که مدرسه نیاییم"، "درس نخوانیم" و...

جلسه دوم:

* از طریق توپ کاغذی کلم‌پیچ شده سوالات به مرور جلسه گذشته پرداختیم (توپ را دست به دست می‌کردند. یک تسهیلگر با چشم بسته می‌گفت stop و سوال را همان دانش‌آموز باز می‌کرد)

* طرح درس من کیستم را با چند مثال از نقاط قوت و اینکه نقاط قوت بازه‌ی بزرگی دارد، شروع کردیم. به همان ترتیب که طرح درس، نقاط قوت‌شان را نوشته است.

* هر دو تسهیلگر نمودار گذر عمرمان را که به شیوه مختلف کشیده بودیم، برای نمونه به دانش‌آموزان نشان دادیم. این فعالیت را به شکل فرد به فرد انجام دادند و لذت بردند در کلاس تجربی‌ها زمان برای رسم نمودار گذر عمر کافی نبود، یکی از علت‌ها صحبت کردن زیاد تسهیلگر و پخش فایل صوتی بود.

* پنج دقیقه صحبت یکی از دوستان تسهیلگر در مورد روند گذر عمرش در 15 سال اخیر به شکل فایل صوتی پخش شد و دانش‌آموزان بسیار با کنجکاوی و دقت گوش دادند. (4 نقطه‌ی مهم گذر عمرش: انتخاب رشته اشتباه + تصادف سخت و از دست دادن حافظه + تغییر رشته بعد تصادف + آشنایی با همسر فعلی)

جلسه سوم:

* ادامه‌ی طرح درس من کیستم را کار کردند.

* فعالیتی را با الهام از Sugar cube اجرا کردند (به نام هر دانش آموز یک پاکت یا جعبه گذاشتن و از اعضا خواستند نقاط قوت آن شخص را روی آن بنویسند).

جلسه چهارم:

* بازی یخ‌شکنی صدای باران را بسیار عالی اجرا کردند و صدای باران ضبط شد. قرار است در جلسه‌ی بعد صدا را گوش دهند.

* رای گیری

* گروه‌بندی و تهیه‌ی پوستر و ارائه

* بازی سالاد

* دادن فعالیت برای جلسه آینده (انتخاب آواز)

جلسه پنجم:

* اجرای آواز، شادی بسیار زیاد + لحظات رهایی

* پرسیدن سوالات طرح درس با توپ کلم‌پیچ

* گروه‌بندی برای تبلیغ زیبایی

* نتیجه‌ی کلاس تجربی با ریاضی متفاوت بود که جای بحث دارد.

 

نظرات شما درباره کلاس؟ (حس، تجربه جالب یا ناخوشایند، طرح درس و ....)

آخرین کلاس واقعا عالی بود، احساس رضایت 100 درصد (محصول نهایی زیبایی‌شان بیشتر روی بعد باطنی بود که با المانهای ظاهری آن را تبلیغ کرده بودند. برای مثال اسپری اعتماد بنفس یا عصاره وجدان...)

 

بازخورد دانش‌آموزان از جلسه و محتوا چه بود؟ (به صورت کلی یا فردی)

به صورت کلی علاقه‌مند بودند. تنها بازخورد منفی از کلاس 8 صبح ریاضی بود که برای تغییر دادن چیدمان کلاس چند نفر مقاومت داشتند و دوست نداشتند از جایشان بلند شوند که در نهایت وقتی بقیه کلاس بلند شدند آنها هم غرغرکنان صندلیشان را جا به جا کردند. (بچه‌ها در ساعت اولیه خواب‌آلود هستند وجود یک میز تغذیه در این کلاس شاید کمک‌دهنده باشد)

* سه نفر از دانش‌آموزان گفتند که ما به این کلاس‌ها نیاز داریم، مثل کلاس ریاضی.

* در مبحث گذر عمر گفتند ما تا به حال این طوری به زندگی دقت نکرده بودیم.

* قصد داریم بازخورد کتبی بگیریم.

 

پیشنهاداتی برای بهبود کار:

فایل اطلاعات پشتیبان درست کنیم.

یک سری کلیپ مفید دانلود شود و در اختیار معلمین قرار گیرد. کاری که نمایش در یادگیری و ماندگار شدن انجام می‌دهد فوق‌العاده است.

 

سوالات و ابهامات شما یا دانش‌آموزان در ارتباط با اجرا یا طرح درس‌ها:

در طرح درس زیبایی بسیاری از شخصیت‌های معرفی شده به عنوان مظهر زیبایی یا جذابیت را نمی‌شناختم و احساس کردم باید بیشتر به دنیای نوجوانان نزدیک شوم.

برای اجرای طرح درس خانواده خیلی محتاط هستیم، بسیار طرح درس مهمی است، اما در فاز اول اجرا نکردیم، چون نگران عواقب و یا مسائل مطرح‌شده‌اش بودیم، نیاز به مشورت تخصصی‌تر با مشاوران مدرسه داریم.

 

بازگشت به صفحه ی گزارش های مربیان



مطالب سایت

  • تازه ترین به روزرسانی های سایت

    از اینجا به آخرین مطالب سایت دست پیدا کنید....

    ادامه
  • پنج درس مالی که کودکان باید بیاموزند

    دانلودسنتر سایت به روز رسانی شد....

    ادامه