افلاتات

افلاتون و کودکان خردسال

 

 

برنامه‌ی افلاتات مخصوص بچه‌های پیش‌دبستانی (معمولاً سه تا شش ساله) است. برنامه‌ای آموزشی که زیربنای سوادآموزی اجتماعی و مالی فرد را تشکیل می‌دهد.

سال‌های اولیه‌ی زندگی، حساسترین زمان برای اثرگذاری مثبت تربیتی است. رشد کودک در این برهه شدیداً تحت‌تاثیر محیط بوده و این تأثیر برای بقیه‌ی عمر فرد ادامه خواهد داشت. مهم است که برنامه‌های آموزشی و مهارت زندگی از جمله برنامه‌ی افلاتات در طول این سنین آغاز شود. بچه‌ها قبل از آغاز دبستان سنگ بنای سوادآموزی اجتماعی و مالی خود را بنا می‌کنند. خیلی از چیزهایی که آنها درباره‌ی برنامه‌ریزی، بودجه‌بندی، پس‌انداز و استفاده از منابع می‌دانند، ریشه در زندگی روزمره‌ی آنان دارد. مثلا «تمام کردن غذا» و یا «فقط خرید ضروریات» حقایق روزانه‌ای هستند که بچه‌های کوچک با آن مواجه می‌شوند و از قبل به آموزش مالی مربوط می‌شوند.

بچه‌های پیش‌دبستانی با درک اینکه بعضی مواقع بهتر است برای چیزی انتظار کشید تا اینکه آن را فوراً به دست آورد، به مفهوم اولویت زمان پی می‌برند. کودکان 3 ساله در معرض ارزش‌های اجتماعیِ بخشندگی و به‌اشتراک‌گذاری قرار می‌گیرند، نه فقط از طریق  هدیه و اشیای ملموس، بلکه حتی با تعامل داشتن با دیگران. «مهارت‌های زندگی» مهم دیگری که در افلاتات تعبیه شده، عبارتند از: رعایت نوبت، تصمیم‌‌گیری و هدف گذاری. ما اعتقاد داریم کودکان حتی در سال‌های نخست زندگی هم بدون در نظر گرفتن پیش‌زمینه، تجربه و سنشان، توانا و شایسته هستند. بچه‌ها یادگیرندگانی فعال و باانگیزه بوده و مشتاق درک دنیایی هستند که در آن زندگی می‌کنند و علاقه‌مند به یادگیری با حمایت و دخالت بزرگسالان هستند.

                

بازگشت به صفحه ی «برنامه ی آموزشی افلاتون چیست؟»

 



مطالب سایت

  • تازه ترین به روزرسانی های سایت

    از اینجا به آخرین مطالب سایت دست پیدا کنید....

    ادامه
  • پنج درس مالی که کودکان باید بیاموزند

    دانلودسنتر سایت به روز رسانی شد....

    ادامه