راهبرد

برنامه ی آمال

 

 

کودکان دنیایی را به ارث می‌برند که گرچه نویدهای بسیاری در خود دارد، اما هنوز سرشار از مخاطرات و بی‌عدالتی است. وظیفه‌ی ما بزرگترها این است که تمام فرصت‎های رشد را برای کودکان فراهم آوریم. بیشترین امید کودکان برای تضمین دنیایی با عدالت، امنیت و رفاه بیشتر، در گروی آموزشی است که بتواند اهرم‎های مالی حقوق کودکان را با دغدغه‌ی عدالت اجتماعی هم‌سو و متوازن کند. نگرش محوری ما این است که یک برنامه‌ی درسی متوازن برای آموزش‎های اجتماعی مانند خودشناسی، سواد عاطفی و کار گروهی و آموزش‌های مالی مانند یادگیری مفاهیم پس‌انداز، برنامه‌ریزی و بودجه‌بندی، می‌تواند مهارت‎های ضروری زندگی را تعلیم ‎دهد. به اعتقاد ما انتقال و درک مفاهیم اجتماعی و مالی از طریق به چالش انداختن بچه‌ها با مسائل دنیای اطرافشان صورت می‌پذیرد. چنین آموزش تجربی‌ای است که تا پایان عمر در ذهن باقی می‌ماند. اما بدیهی است که هر نگرشی نیازمند یک واسطه‌ی مناسب است. در واقع شیوه‌‌ی تعلیم این برنامه‌ی درسی است که می‌تواند اثر آموزش را تشدید کند. در انتخاب روش آموزشی، ما معتقدیم که مهارت‌های شایسته‌ی اجتماعی و مالی باید از طریق تجربه‌ی عملی و با استفاده از روش‌های "یادگیری فعال" به کودکان و نوجوانان یاد داده شود. وقتی به کودکان بیاموزیم که درس را حفظ کنند و پس دهند، بیشتر مواقع این کار ما باعث می‌شود آن‎ها در قید و محدودیت‌های وضع موجودشان باقی بمانند، اما وقتی به آن‌ها کمک کنیم که روحیه‌ی تفکر انتقادی و خلاقیت را در خودشان پرورش دهند، به آن‌ها قدرت مواجهه با آینده‌شان را می‎دهیم و از آن‌ها دعوت می‎کنیم آینده‌ی خود و جامعه‌شان را با تدبیر بسازند. 

اگر چنین آموزش کودک- محوری وجود ندارد، لازم است فراهم شود و اگر وجود دارد لازم است تکمیل شود. این چیزی است که برنامه‌ی "آموزش متوازن مالی و اجتماعی کودکان" به‌ دنبال آن است و در طرح‌ درس‌های خود این روش‌ها را بر اساس اصول یادگیری فعال، فعالیت مشارکتی کودکان، بازی و طرح و حل مسئله به طور عملی پیش روی مربیان می‌گذارد.

آنچه در طراحی برنامه‌ای مناسب برای کودکان در این حوزه اهمیت دارد ترکیب و همکاری چند حوزه‌ی علمی در کنار هم است. برنامه آموزش متوازن مالی و اجتماعی، نیازمند به همکاری متخصصین کارآفرینی و امور مالی و مدیریت آموزشی و سایر حوزه‌ها از قبیل امور اجتماعی و روانشناسی می‌باشد. به همین دلیل منابع درسی مناسبی که بتوان طرح درس‌های مناسب و فعالی را در آن پیدا کرد که به هر دو وجه مالی و اجتماعی در کنار هم پرداخته باشد و همچنین برای کودکان در سنین مختلف جذاب باشد چندان فراهم نیست.

طرح درس‌های این برنامه با استفاده از تجربیات کشورهای مختلف و متخصصین حوزه‌های فوق طراحی شده است. برنامه در طی سال تحصیلی و هفته ای یک جلسه در فوق برنامه‌های آموزشی در 120 ساعت قابل اجرا می باشد.

به طور کلی تجربه‌ی ما نشان می‌دهد که پرورش مدیران، رهبران آینده‌ی سازمانی و شهروندان مسئول باید از دوران کودکی آغاز گردد. افلاتون برای پاسخ به این نیاز تاسیس شده است و سه هدف عمده‌ی زیر را دنبال می‌کند:

* افزایش توانمندی مربیان با محوریت مهارت‌های متوازن مالی و اجتماعی

* ایجاد کانونی جهت حمایت از پروژه‌های کودکان، نوجوانان و معلمان

* افزایش مهارت‌های زندگی کودکان و نوجوانان از طریق سفر و تجربه‌ی مستقیم

 

بازگشت به صفحه ی قبل

 



مطالب سایت

  • تازه ترین به روزرسانی های سایت

    از اینجا به آخرین مطالب سایت دست پیدا کنید....

    ادامه
  • پنج درس مالی که کودکان باید بیاموزند

    دانلودسنتر سایت به روز رسانی شد....

    ادامه