اجرای برنامه‌ی افلاتون در چین

مرکز توسعه‌‌ی آموزش برتر شانگهای

مروری بر اجرای برنامه

افلاتون یک برنامه‌ی جامع آموزش اجتماعی و مالی است که بر پایه‌ی اصول بنیادین توانمندسازی کودک قرار دارد. برنامه‌ی افلاتون بین یادگیری موضوعات اجتماعی مانند حقوق کودک با تمرین برنامه‌ریزی، پس‌انداز و مهارت‌های کارآفرینی موازنه برقرار می‌کند. در حال حاضر این برنامه بیش از یک میلیون و سیصد هزار نفر از کودکان و جوانان را در بیش از 90 کشور در سراسر جهان تحت پوشش قرار داده است.

در ماه اوت سال 2009 مرکز توسعه‌ی آموزش برتر شانگهای اجرای برنامه‌ی افلاتون برای کودکان و جوانان را در چین آغاز نمود. برنامه‌ی درسی افلاتون در بیست مدرسه، پایه‌ی برنامه‌ی آموزشی قرار گرفته است و با شرکت مستمر دانش‌آموزان فعلی در درس‌های افلاتون که توسط مربیان در ترم حاضر ارائه می‌شود، موجب شده است همزمان دانش‌آموزان جدیدی نیز با مفاهیم افلاتون هم‌چون کار گروهی، پس‌انداز و اقدام با روش‌های مفرح و توانبخش آشنا شوند.

 

   

 

اقدام اجتماعی و مالی افلاتین در پکن

در پکن «باشگاه کلاس زنان روستایی» سوپرمارکتی در درون فضای مدرسه تشکیل داد و موفق شد در عرض کمتر از سه ماه مبلغ 925 یوان (حدود 117 یورو) کسب درآمد نماید. در این سوپرمارکت دانش‌آموزان هر تکه پوشاک دست‌دوم اهدایی را بین 5 تا 10 یوان (حدود 1 یورو) می‌فروختند. با وجود کیفیت بالای این البسه، تا پیش از این دختران از خرید این لباس‌ها به علت دست دوم بودن خودداری می‌کردند. بعد از برگزاری کارگاهی که طی آن آنان مصرف‌کننده‌ی خوب بودن را می‌آموختند، دانش‌آموزان مدیریت سوپرمارکت را آغاز کردند. خیلی از دختران مدرسه شروع به پوشیدن لباس‌های دست دوم کردند. درس مربوط به مصرف بهینه به درک بهتر آنان از اهمیت حفظ محیط‌زیست و تجارت منصفانه کمک کرد. دانش‌آموزان تصمیم دارند از درآمد حاصله برای بورسیه و برنامه‌های تربیتی استفاده کنند.

 

عوامل تغییر جوان، طراحی و اجرای پروژه را می‌آموزند

«ابزاری همچون درخت مسئله و برنامه‌ی اجرایی پروژه به شرکت‌کنندگان در اردوی تابستانی کمک کرد تا پروژه‌های خود را طراحی و بازنگری کنند. من قبلاً درخت مسئله را امتحان نکرده بودم. این ابزار به تیم ما کمک کرد تا بیاموزیم چگونه به ریشه‌ی مسائل خاص دست‌یافته و با آن مواجه شویم. ما در خلال گفتگو با دیگر گروه‌ها، به ایده‌های جدیدی دست‌یافته و شروع به دیدن مشکلات از زوایای مختلف دیگری نمودیم. در مورد برنامه‌ی اجرایی پروژه، قبلاً به‌طور جدی فکر نکرده بودم، اما در پایان پروژه دریافتم که این ابزار چقدر قوی و کاربردش چقدر آسان است.

با اینکه کمی نگران ارائه‌ی پروژه به دیگران بودم برخاستم و صحبت کردم و امیدوارم این به اشتراک‌گذاری ایده‌ها برای دیگر گروه‌ها نیز مفید باشد. برای من این بزرگترین تغییر بود و در آینده نیز به تلاشم در این زمینه ادامه خواهم داد. با وجود عدم برنامه‌ریزی مالی برای پروژه، با کمک ارائه‌ی پروژه و سخنرانی مربیان، ما از زوایای پوشیده آن آگاه شدیم و اهداف و دیگر جزییات اجرای پروژه را تنظیم کردیم.

با وجود اینکه رشته‌ی تحصیلی من به کسب و کار مربوط می‌شود، هنگامی‌که مربی چن (سوفی چن از آموزش برتر) در مورد طرح کسب و کار و مراحل اجرایی سؤال کرد، جا خوردم. برعکس آنچه من فکر می‌کردم؛ موارد طرح‌شده شامل تفکر معکوس و استفاده از منابع در جهت کنترل هزینه و اطمینان از پایداری می‌شد. به علاوه روش تفکر «تری دبلیو» من را به بررسی مسائل و مواجهه با آنها از زوایای جدید وادار کرد. این روش کاراتر بود و به من کمک می‌کرد مفاهیم اصلی را درک کنم. این دو روز نه‌تنها مساعدت به پروژه به حساب می‌آمد، بلکه یک اثرگذاری دراز مدت بر من داشت».

این مطالب توسط ژان یانگیان از دانشگاه شانگهای چین در خلال برگزاری کارگاه عوامل تغییر جوان افلاتین در اوت 2012 به اشتراک گذاشته شده است.

 

در مورد سازمان همکار افلاتون

آموزش برتر یک سازمان پیشگام در چین است که بر آموزش مالی برای کودکان و جوانان تمرکز دارد. این سازمان تأمین‌کننده‌ی خدمات آموزشی به مدارس، دانشگاه‌ها، ادارات منطقه‌ای آموزش و پرورش بوده و بر روی موضوعاتی همچون تربیت مربیان، مدیریت مدارس، عملکرد دانش‌آموزان و توسعه‌ی برنامه آموزشی به ارائه‌ی مشاوره می‌پردازد. این سازمان از ماه اوت سال 2009 تا کنون اجرای برنامه‌ی افلاتون را بر عهده داشته و از پشتیبانی مالی بارکلیز، بنیاد سیتی، بنیاد جی‌اس‌آر‌دی و دیگران برخوردار است.

 

مشاهده ی همه ی همکاران افلاتون در آسیا



مطالب سایت

  • تازه ترین به روزرسانی های سایت

    از اینجا به آخرین مطالب سایت دست پیدا کنید....

    ادامه
  • پنج درس مالی که کودکان باید بیاموزند

    دانلودسنتر سایت به روز رسانی شد....

    ادامه