اجرای برنامه‌ی افلاتون در ویتنام

انجمن حمایت از حقوق کودکان ویتنام​

مروری بر اجرای برنامه

این انجمن (VAPCR) از سال 2011 برنامه‌ی آموزش اجتماعی و مالی کودکان افلاتون را در مدارس رسمی ابتدایی و راهنمایی با استفاده از مواد آموزشی که با شرایط محیطی متناسب‏ سازی شده، اجرا کرده است. از آن زمان تا کنون، انجمن فعالیت خود را در زمینه‌ی آموزش غیررسمی در مراکز یادگیری در محله ‏ها گسترش داده است.

 

   

 

انجمن حمایت از حقوق کودکان، در حال حاضر افلاتون را در مدارس و مراکز یادگیری مختلفی در دو استان ویتنام اجرا می‏ کند. برنامه‏ های تربیت معلم و تأسیس باشگاه‏ های کودکان هم اجرا شده است. تمرکز این برنامه روی باشگاه ‏های کودکان است که اقدام‏ های اجتماعی و مالی انجام می‏ دهند (باشگاه ‏های خبرنگاران دانش‌آموز) و همچنین فعالیت ‏های بین‌مدرسه‏ ای و درون مدرسه ‏ای افلاتون (تور آموزشی برای کمک به دانش‌آموزان دوره‌ی راهنمایی پیدا کردن شناخت بیشتر از فعالیت‏ های کشاورزی و کارآفرینی و برگزاری حراج نقاشی برای حمایت از کودکاتی که بیماری قلبی دارند) را انجام می‏ دهند.

 

«شعله‌ی عشق» از ویتنام؛ خبرنگاران کودک در مورد اولین تجربه‌ی افلاتون‏شان می‌نویسند:

(لینک این پست در وبلاگ دانش‌آموزی)

افلاتون از طریق آموزش کودکان در زمینه ‏های اجتماعی و مالی، به «خانه‌ی پیشتازجوان» در کوانگ‌بین آمده است. هدف افلاتون آموزش کودکان در این زمینه است که یاد بگیرند چطور پول‏شان را معقول خرج کنند و بتوانند پس‏ انداز هم بکنند. من چیزهای مفید زیادی از طریق افلاتون یاد گرفته‏ ام!

دوره‌ی آموزشی با اجرای مراسمی زیر پرچم ملی آغاز شد. فیلمی درباره‌ی دانش ‏آموزان ناشنوا در مدرسه‌ی زادان نشان دادند. با این که ناشنوایان قادر به شنیدن موسیقی و یا آواز خواندن نیستند، اما با نشان دادن و حرکات‏شان حس می‏ کنند و ارتباط برقرار می‏ کنند. این فیلم من و خیلی از خبرنگاران کودک حاضر را به شدت تحت‌تأثیر قرار داد.

بعد از نمایش فیلم، ما فعالیتی را آغاز کردیم که دست‏هایمان را روی کاغذ می‏ کشیدیم و اطلاعات شخصی و مبلغی پول را روی نقاشی اضافه می‏ کردیم. هر دانش ‏آموز خودش را توسط نقاشی ‏اش که روی تخته نمایش داده می‏ شد، معرفی می‏ کرد. بعد از مدتی فکر کردن توانستیم تصور کنیم آن دست نماد شعله‌ی افلاتون است. بعد از آن در مورد شعله‌ی افلاتون به چیزهای بیشتری پی بردیم: هر شعله نماد دست یک نفر است. وقتی همه‌ی آنها با هم جمع ‏شوند، شعله‌ی بزرگی می‏ شوند که می ‏توانند میلیون‏ ها انسان را که در شرایط سختی هستند، گرم کنند. همچنین، شعله‌ی افلاتون به ما کمک می‏ کند تا خلاق باشیم، به صورت انفرادی شرایط مالی‏ مان را مدیریت کنیم، پس‏ انداز کنیم و با دوستان‏مان تقسیم کنیم. ما وقتی به دیگران احترام می‏ گذاریم و مراقب‏شان هستیم، مثل شعله‌ی افلاتون می‏ درخشیم. این برای من یک مفهوم بسیارعمیق است.

بعد از استراحت، در مورد حقوق و مسئولیت‏ های کودکان بحث کردیم. تسهیل‏گر و دستیارش سؤال‏ هایی در مورد حقوق کودک و کنوانسیون حقوق کودک آماده کردند تا موضوع را بهتر بفهمیم. همچنین روی مسأله‌ی فعالیت و مشارکت کودکان در مدارس و جوامع هم تمرکز کردیم. همان موقع بود که چند بازی انجام دادیم و آواز افلاتون را یاد گرفتیم. ما چیزهای زیادی کشف کردیم: اینکه پول چیست، قیمت و ارزش یعنی چه، پول چه نقشی در زندگی کودکان دارد و غیره. همچنین در مورد مفهوم پول، خاستگاه آن و واحد پول کشورمان بیشتر آموختیم. خانم لان‌مین و آقای ویت‌آن، ما را راهنمایی کردند تا برای خرج و پس‏ انداز هوشمندانه برنامه ‏ریزی کنیم. فضای خیلی خوبی ایجاد شده بود، همه‌ی شرکت‏ کنندگان همکاری کردند و خانم لان‌مین خیلی ما را تشویق کرد.

شرکت در برنامه‌ی افلاتون همراه با بقیه‌ی اعضا برای من رویایی است که همه بخت تحقق‏ اش را به دست نمی ‏آورند. بعد از این دوره‌ی آموزشی، حالا هرکدام از ما تجربیاتی دارد که با آن دست و پنجه نرم کند: چطور به شکل معقولی از پول استفاده کنیم و این که چطور با توجه به شرایط موجود هزینه ‏ها را تنظیم کنیم. در انتهای این دوره‌ی آموزشی، ما خبرنگاران کودک، نظرمان را در مورد این دوره در میان گذاشتیم. همه معتقد بودند آموزش بسیار مفید بوده و خیلی‏ ها از جمله خودم، فکر می‏ کردند دوره‌ی دو روزه خیلی کوتاه است. می‏ خواهم حرفم را این طور تمام کنم: از تمام اعضای باشگاه خبرنگاران کودک سپاسگزارم، از افلاتون هم سپاسگزارم. من عاشق این شعله ‏ام.

 

در مورد سازمان همکار افلاتون

انجمن حمایت از حقوق کودکان ویتنام در سال 2008 تأسیس شد. مأموریت این انجمن، گرد هم آوردن و متحد کردن تمام افراد و سازمان‏ های ویتنامی است که عمیقاً مشتاق کمک به کودکان هستند تا بتوانند از حقوق اولیه‏ شان بهره ببرند، انجمن می‏ خواهد از هر عملی که حقوق کودکان را  نقض می‏ کند، جلوگیری کند. این انجمن از بانک بارکلیز حمایت مالی دریافت می ‏کند.

 

مشاهده ی همه ی همکاران افلاتون در آسیا



مطالب سایت

  • تازه ترین به روزرسانی های سایت

    از اینجا به آخرین مطالب سایت دست پیدا کنید....

    ادامه
  • پنج درس مالی که کودکان باید بیاموزند

    دانلودسنتر سایت به روز رسانی شد....

    ادامه