اجرای برنامه ی افلاتون در هندوستان

ملجول

مروری بر اجرای برنامه

در سال 1999 ملجول برنامه‌ی آموزشی اجتماعی و مالی افلاتون را برای کودکان بمبئی؛ یکی از شهرهای هند که خود محل تولد این برنامه است، به صورت آزمایشی اجرا کرد. از آن به بعد، ملجول با همکاری دیگر سازمان‌های مردم‌نهاد و هماهنگی با ادارات آموزش و پرورش در سایر ایالات هند نیز برنامه‌ی افلاتون را اجرا نموده است. ملجول تاکنون در 9 ایالت در هند برنامه‌ی آموزشی اجتماعی و مالی برای کودکان و جوانان را اجرا کرده است.

 

   

 

در سال 2012 برنامه‌ی افلاتون مربوط به ملجول و سازمان‌های مردم‌نهاد همکار بیش از 750 هزار کودک و نوجوان و تقریباً 5300 مدرسه را تحت‌پوشش قرار داده است. در ایالت کرالا این برنامه به‌صورت آزمایشی در مدرسه‌ی مخصوص نابینایان به اجرا در آمد. مربیان خاص فعالیت‌های خاصی از کتب افلاتون را به زبان بریل ترجمه کرده و برش‌های عروسک افلاتون را با استفاده از کاغذ سمباده ساختند تا کودکان با استفاده از حس لامسه‌ی خود درکی از ماهیت افلاتون داشته باشند. در ایالت آندراپرادش ادغام مفاهیم افلاتون در برنامه‌ی آموزشی رسمی مدارس در حال انجام است.

 

دستگاه ATM در دبستان، یک تجربه‌ی بانکی تعاملی

یک مدرسه‌ی ابتدایی واقع در وینایاک‌ناگار، منطقه‌ی ناشیک ایالت ماهاراشترا به‌خاطر «بانک افلاتون» مدرسه نمونه شناخته می‌شود. این مدرسه درست مانند یک بانک دارای مدل دستگاه ATM، دسته‌چک، فیش واریز و فیش برداشت وجه است. این مدرسه همچنین آغازگر برنامه‌ی آموزش از راه دور برای دانش‌آموزان است.

یک مربی این ایده‌ی خلاق را ارائه کرد که یک دستگاه ATM با استفاده از مقوا و ماشین‌حساب و کارت در مدرسه ساخته شود. یک دانش‌آموز می‌تواند از کارت استفاده کرده و رمز خود را وارد کند، در حالی‌که دانش‌آموز دیگری در پشت دستگاه کارت‌های دستورالعمل را به زبان محلی صادر کرده و پول نقد (شبیه‌سازی شده) را واگذار می‌کند. مربی می‌دانست که این تسهیلات بانکی در مناطق دور افتاده وجود ندارد، اما اطمینان داشت که آشنا کردن آنان با یک تجربه‌ی مجازی بانکی در سنین پایین به آنها کمک خواهد کرد که در آینده با خدمات بانکی احساس راحتی کرده و پس‌انداز را به عنوان یک تجربه‌ی تعاملی و جالب تلقی کنند. دانش‌آموزان منتخب با کمک مربی این بانک را می‌گردانند. این پروژه برنده‌ی یک جایزه در سطح محلی از طرف اداره کل علوم و فناوری شده است.

 

صرفه‌جویی جوانان در مصرف برق و حفاظت از محیط‌زیست

دانش‌آموزان افلاتون در منطقه‌ی گادچیرولی ایالت ماهاراشترا متوجه شدند که چراغ‌های خیابا‌ن‌ها همیشه -حتی در طول روز- روشن مانده و مقدار زیادی نیروی برق هدر می‌رود. آنها در عین حال متوجه علت آن نیز شدند: سوئیچ اصلی اتصال برق به چراغ‌های خیابان‌ها خراب شده بود و خاموش نمی‌شد.

اعضای باشگاه افلاتون حل این مشکل را وظیفه‌ی خود دانسته و با راهنمایی مربی خود، درخواستی را به سازمان برق ایالت ماهاراشترا ارائه کرده و موضوع را با مسئولین مطرح کردند. در نتیجه در یک زمان چهار روزه سوئیچ جایگزین شد.

 

دانش‌آموز همیشگی افلاتون بودن

 

 

آقای شاراد تاکار از اینکه در سه مرحله‌ی مختلف از زندگی‌اش با برنامه‌ی افلاتون همراه بوده است، به خود می‌بالد. وی در هنگام شروع برنامه‌ی افلاتون دانش‌آموز کلاس هفتم دبستانی در کرانجوتی بود. او بعد از فارغ‌التحصیلی، در همان مدرسه‌ای که تحصیل کرده بود، به عنوان مربی داوطلب به تدریس پرداخت. در حال حاضر به عنوان تسهیلگر در ملجول مشغول بوده و به اجرای برنامه در سه منطقه از ایالت ماهاراشترا کمک می‌کند. او به یاد می‌آورد که چگونه به عنوان یک دانش‌آموز توانست در مدت سه ماه تابستان 67 روپیه پس‌انداز کرده و با استفاده از 32 روپیه آن یک جفت دمپایی بخرد. این موضوع برای او که هیچوقت از هیچ کفشی استفاده نکرده بود، بسیار پراهمیت بود. شاراد تاکار می‌گوید بسیار مهم است که ما دانش‌آموز افلاتون باقی بمانیم. از دید او مأموریت افلاتون، پس‌انداز و ابراز مهربانی به دیگران است.

مطالب فوق در جلسه‌ی ذینفع‌های افلاتون که در سال 2012 در بمبئی هند به میزبانی گروه ملجول برگزار شده بود، به اشتراک گذاشته شد.

 

در مورد سازمان همکار افلاتون

ملجول با تمرکز بر حقوق و مسئولیت‌ها‌ی کودکان و تأمین فرصت‌هایی برای آنان جهت کمک به حفظ محیط‌زیست، مهارت‌های شهروندی کودکان را توسعه می‌بخشد. این سازمان آموزش حقوق کودک در مدارس رسمی و غیررسمی را ترویج می‌نماید. این سازمان محل تولد برنامه‌ی افلاتون است که در حال حاضر در بیش از 100 کشور جهان در حال اجرا است. ملجول پشتیبانی مالی از بنیاد سیتی، بنیاد رابوبانک و «از کودکان محافظت کنید» و دیگران دریافت می‌دارد.

 

مشاهده ی همه ی همکاران افلاتون در آسیا



مطالب سایت

  • تازه ترین به روزرسانی های سایت

    از اینجا به آخرین مطالب سایت دست پیدا کنید....

    ادامه
  • پنج درس مالی که کودکان باید بیاموزند

    دانلودسنتر سایت به روز رسانی شد....

    ادامه