فصل دوم: "حقوق و مسئولیت ها"/ طرح درس 2.6/ "تنها محل زندگی ما"

محل اجرا: تهران، مدرسه ی دخترانه، مقطع متوسطه ی دوم

تاریخ اجرا: 95/07/03

تاریخ انتشار: 95/09/21

می خواستم ذهن بچه رو برای شروع کمپیین کاغذ آماده کنم، هم برای گرفتن ایده های خوب و هم برای انجام فعالیت بهشون نیاز داشتم.

با توجه به طرح درس هدفم این بود که در مدت 40 دقیقه بتونن چرخه عمر محصولات (به دست اوردن از مواد خام، تولید ، توزیع، مصرف، دور انداختن) رو بفهمند.

- 5 برگه روی میز مشترک کتابخانه گذاشتم و بچه ها بدون اینکه من بخواهم شروع کردن به حدس زدن این که این کلمات مربوط به چیست؟گذاشتم روند حدس زدن کمی پیش برود و بحث را از اقتصاد که موردن نظر بچه ها بود رساندم به اینکه مراحل عمر یک محصول این چنین اند.

 

 

- بچه ها را به 5 گروه با همان اسم روی برگه ها تقسیم کردم، مثلا گروه مصرف

- پرسیدند حالا باید چه کنیم ؟گفتم یک محصول میتونه کاغذ باشه و حالا شروع کردم به توضیح پوستر کمپین کاغذ در مدرسه...

- از بچه ها خواستم نوشته های روی پوستر را بخوانند.

- این سوال را پرسیدم که من اگر کاغذهای یک رو سفیدم را به بازیافت بدهم بهتر نیست تا انها را دوباره استفاده کنم ؟مثال زدم که الان یک دفتر 60 برگ فانتزی بین 1500 تا 2000 تومان است خیلی ارزان ،چه لزومی دارد با صرف وقت و انرژی یک دفتر از یک رو سفیدها بسازم؟

 

 

بچه ها شروع کردند پاسخ دادن به من و این پاسخ ها مدام از سمت گروه تولید برای یاداوری آب مصرف شده و الکتریسته و سوخت و نیروی انسانی در جهت تولید کاغذ  انجام می شد و در نهایت  به این نتیجه رسیدیم که دوباره استفاده کردن یک جور پس انداز است.

بچه ها خوب درگیر مساله شدند چون میخواستند به من (به عنوان کسی که نشان می دادم نمیداند اما مساله را با عوامل سطحی کوتاه مدت می سنجد و تصمیم گیری می کند) بگویند چه عواملی در بلند مدت تاثیرگذارند.

 

بازگشت به گزارشات محور دوم

بازگشت به صفحه ی گزارش های مربیان



مطالب سایت

  • تازه ترین به روزرسانی های سایت

    از اینجا به آخرین مطالب سایت دست پیدا کنید....

    ادامه
  • پنج درس مالی که کودکان باید بیاموزند

    دانلودسنتر سایت به روز رسانی شد....

    ادامه