فصل دوم: "در کنار هم زندگی کردن را بیاموزیم"/ کتاب 2 افلاتون/ طرح درس 5-2 و 6-2/ "دخترها و پسرها با هم فرق دارند" و "دخترها و پسرها مثل هم هستند"

محل اجرا: تهران، دبستان دخترانه

تاریخ اجرا: 96/01/23

تاریخ انتشار: 96/02/18

در این جلسه می خواستم بچه ها کمی به تفاوت رفتار دخترها و پسرها و برخورد متفاوتی که گاهی اوقات با آنها می شود فکر کنند. همچنین وظایف و نقش های متفاوت و مشابه در خانه را برای دختران و پسران بشناسند.

در ابتدای کلاس سه تصویر دختر، پسر و هر دو را به تخته کلاس زدم، سپس جمله ها را برایشان خواندم و آنها باید در پایان هر جمله زیر تصویری می ایستادند که برای آن جمله صدق می کرد. در بعضی از موارد از آنها دلیل می خواستم که دلایل آنها بر اساس مشاهداتشان در خانه بود. مثلا در مورد جمله «من در کارهای خانه به مادرم کمک می کنم» بیشتر بچه ها تصویر دختر را برای آن انتخاب کردند. در مورد بعضی از جمله ها هم ابتدا دختر یا پسر را انتخاب می کردند، اما بعد از کمی فکر کردن متوجه می شدند که جمله هم در مورد دختران و هم در مورد پسران صادق است. سپس از آنها خواستم در مورد چیزی یا کاری فکر کنند که می توانند آن را انجام دهند یا دوست دارند انجامش دهند، ولی بیشتر مردم آن را برای جنس مخالف مناسب می دانند و نقاشی آن را بکشند.

کلاس خوب پیش رفت، ولی بیشتر بچه هایی که برادر داشتند، توانستند در بحث ها کمک کنند. همچنین بچه ها در مورد چند نمونه از شغل هایی که دوست داشتند در آینده داشته باشند، اما فکر می کردند مخصوص پسرهاست صحبت کردند یا در مورد لباس ها و کفش هایی که می خواستند بخرند اما مغازه دار یا پدر و مادرشان آن ها را پسرانه دانسته بودند، حرف زدند.

نکته جالب دیگر این بود که بچه ها خودشان بحث را به این جا کشاندند که اکثر مردم فکر می کنند پزشک مرد یا راننده مرد بهتر از زن است و مثال های متفاوتی در مورد نقض این مطلب یا تایید آن با توجه به اتفاقات دور و برشان می زدند.

به نظرم این طرح درس در کلاس هایی که هر دو جنس دختر و پسر حضور داشته باشند، تاثیرگذارتر است و احتمال شکل گیری بحث های جالب تر در کلاس وجود دارد.

 

 

بازگشت به صفحه ی گزارش های مربیان



مطالب سایت

  • تازه ترین به روزرسانی های سایت

    از اینجا به آخرین مطالب سایت دست پیدا کنید....

    ادامه
  • پنج درس مالی که کودکان باید بیاموزند

    دانلودسنتر سایت به روز رسانی شد....

    ادامه