فصل چهارم: "برنامه ریزی و بودجه بندی اقدام ابتکاری خودتان"/ طرح درس 1-4 و 3-4/ "بارش فکری" و "هدفگذاری زیرکانه"

محل اجرا: تهران، مؤسسه ای برای توانمندسازی زنان

تاریخ اجرا: 95/11/10

تاریخ انتشار: 96/02/18

کلاس را با بازی قدم زدن در سالن کلاس و ساختن تصاویر اعلام شده شروع کردیم (مجسمه مادر و کودک، خانه با تعدادی اعضا، هشت پا)

درمورد موضوع یک فعالیت اجتماعی مالی بارش فکری صورت گرفت. توضیح خاصی راجع به کلمات بارش فکری داده نشد و تنها از شاگردان خواسته شد هرچه درمورد انجام اقدامی اجتماعی و مالی به ذهنش میرسد بگویند و سه نفر از داوطلبین هم لیست را روی برد می نوشتند.

بعد از تهیه لیست بلند بالا روی مواردی که واقعی تر هستند و امکان انجام آن برایشان وجود دارد تمرکز کردیم و تعداد انتخابها محدودتر و شرکت کننده هر بخش مشخص شدند. به شاگردان توضیح دادیم که هدف از این کار آماده کردن وسایلی جهت فروش در میزهای فروش بهاره است و باید موضوعات بر اساس توان افراد انتخاب شوند. بر همین اساس از میان موضوعات پیشنهادی سه شاخه اصلی خیاطی، آشپزی و زیوالات انتخاب و شاگردان به سه گروه بر اساس توان و علاقه مندی تقسیم شدند.

سپس از بخش 3-4 که راجع به هدفگذاری زیرکانه است قسمت م ع ق و ل توضیح داده شد و از شاگردان خواستیم که در گروه هایشان این کلمات را نوشته و جلوی هرکدام از آنها در رابطه با طرحشان توضیحاتی بدهند. به علاوه بازه زمانی شان را تا آخر بهمن ماه در نظر بگیرند. کلیه برنامه ریزی و ایده دهی به عهده اعضای گروه خواهد بود و تسهیلگران هم بر صحبتهای گروه ها نظارت داشتند و درصورت نیاز راهنمایی می‌کردند.

 

در ابتدا شاگردان ایده های بی ربطی راجع به اقدام اجتماعی و مالی می دادند، اما بعد که متوجه شدند خودشان مسئول انجام آنها هستند. کمی به توانایی های شخصی شان برگشتند و به مرور ایده ها واقعی تر شد.

یکی دو نفر از شاگردان در ابتدا به شرکت در هیچ فعالیتی علاقه مندی نشان نمی دادند اما بعد آنها را به این کار تشویق کردیم و حتی در مورد یک نفر با اجبار به انتخاب وادار کردیم.

علاوه بر فعالیتهای مختلف، یکی دو نفر هم توانایی خود را جهت فروش اعلام کردند اما وقتی موضوع جدی شد کمی نگران شده بودند که از عهده کار برنیایند. قرار شد هر گروه برای خودش یک رهبر هم انتخاب کند.

در بخش فعالیت گروهی مشکل اصلی نبود امکانات مالی اولیه جهت خرید وسایل بود. شاگردان توقع داشتند که برای شروع فعالیت شان به آنها کمک مالی شود ولی از قبل تصمیم گرفتیم که تمام مسئولیت را به عهده خودشان بگذاریم، حتی تامین بودجه را و درصورتی که گروهی درخواست وام یا قرض کرد یا راهکاری جهت تامین بودجه ارائه داد، آن را مورد بررسی قرار بدهیم. همین مسئله مشکل مالی در شاگردان دغدغه و حتی در بعضی از گروه ها  ناهماهنگی ها و ناراحتی هایی بین اعضا ایجاد کرده بود.

برگه ها به شاگردان تحویل داده شد تا زمان بیشتری جهت همفکری داشته باشند و سپس نماینده هر گروه برگه را تحویل تسهیلگران دهد. این جلسه فعالیت و همکاری شاگردان بسیار خوب بود و شاگردان با چالش انجام کار مواجه شدند.

تلفیق بخشهایی از محور 4 بعد از اتمام دو محور اول افلاتین و تشویق شاگردان به انجام کاری واقعی باعث ایجاد انگیزه و جدی گرفتن مطالب و مرور موارد شده بود. حتی یکی از شاگردان به بخش رویاهای من، اهداف من اشاره کرد و گفت باید واقعی انتخاب کنند.

 

گاهی به موضوعات فرعی و غیر قابل انجام می پرداختند (مثلا بزرگ تر کردن مترو) اما طبق توصیه بارش فکری همه موارد یادداشت شد.

بین بعضی از اعضای گروه بخصوص درمورد مسائل مالی عدم تفاهم و حتی گاهی برخوردهایی صورت گرفت و حتی یکی از افراد گروه خیاطی به دلیل همین بحث ها درخواست تغییر گروهش را داشت.

اعضا درگیر کار شده بودند.

 

 

بازگشت به صفحه ی گزارش های مربیان



مطالب سایت

  • تازه ترین به روزرسانی های سایت

    از اینجا به آخرین مطالب سایت دست پیدا کنید....

    ادامه
  • پنج درس مالی که کودکان باید بیاموزند

    دانلودسنتر سایت به روز رسانی شد....

    ادامه