محل اجرا: کانون اصلاح و تربیت تهران
تاریخ اجرا: 94/12/18
ابتدا با روش بارش افکار* از بچه ها خواستم تا معضلات اجتماعی رو که می شناسند نام ببرند از قبیل، اعتیاد، ترافیک، خودکشی و طلاق و کلی موضوع که خودشون اشاره کردند، به گروه های دو نفره تقسیم شدند و قرار شد با هم راجع به یکی از مواردی که اشاره شد، صحبت کنند و دلایل مشکل و راهحلهایی که فکر میکنند میتواند به حل کمک کند را بررسی کنند، در مجموع همکاریشون بد نبود، اکثرا معضل اعتیاد رو انتخاب کرده بودند. جالب اینجا بود که کاملا دلایل و راه کار ها رو می شناختند. راجع به درخت حل مساله* صحبت کردم، تنه و علت و معلول. معضل اعتیاد رو با هم داخل درخت پیاده کردیم. براشون خیلی جالب بود. مسخره کردن و شوخی و شیطنت داشتند، اما همکاری میکردند. برای همکاری بیشتر، مشکل یکی از بچهها رو داخل درخت بردیم. مشکل زندان بود. خیلی جالب خودش ریشه ها رو میشناخت و تمام مشکلاتی که براش پیش آمده بود رو کامل بیان میکرد. کلاس کاملاً آروم شده بود. با همدیگه ریشهی مشکل رو بررسی کردیم و با کمک خودش و بچه ها راهکار نوشتیم. طبق کتاب باید از یک میهمان دعوت میکردیم تا برای بچهها صحبت کنند. به درخواست بچهها از آقای قربانی، مسئول فرهنگی کانون که در واقع پدری دلسوز و مهربان برای همهشون هستند، دعوت کردیم. قرار شد بچهها راجع به راه رسیدن به موفقیت ایشان، اهداف و رؤیاها و چالشها و موانع ایشان سر راهشان، تغییر مسیر و دلایل انتخابشان از ایشان بپرسند. شش دانگ حواسشان محو صحبتهای آقای قربانی بودند، مخصوصاً اینکه ایشان هم از خانوادهای بسیار ساده و با مشکلات فراوان توانسته بودند به جایگاه فعلی برسند.
* موارد ستاره دار از تکنیک های روش آموزشی یادگیری فعال (Active Learning) هستند.